יום שני, 5 ביולי 2010

מכתב לתושבי חבל אילות בנושא חולות סמר

4 ביולי 2010, ‏כ' בתמוז תש"ע


לתושבי חבל אילות שלום רב,
לפני כשנה וחצי פתחנו במאבק נגד חידוש החציבה בחולות סמר, הדיונה הגדולה היחידה בערבה הדרומית, אשר כיום נותר משטחה המקורי שליש בלבד. מספר החותמים על העצומה מתקרב בימים אלה ל-30 אלף אזרחים, כולל רבים מתושבי חבל אילות ואילת.

לדעתנו, יש לעשות כל שניתן כדי למנוע נזק נוסף לדיונה, שהיא אוצר טבע לאומי, ואף הוגדרה בתמ"א 35 כחלק מ"מכלול נופי בקעת תמנע", אחד מארבעה אתרים בנגב כולו שערכיותם הנופית והסביבתית גבוהה ביותר.

אספקת חול למשק הבנייה האילתי יכולה בהחלט להתאפשר באמצעות העמקת החציבה בחלקה הדרומי של הדיונה, שכבר נוצל עד גובה פני הקרקע. עד כה סירבו המינהל ומשרד התשתיות לקדם את הבדיקות הנדרשות לשם כך.

בראשית יוני התקיים סיור בחולות סמר, בהשתתפות מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ד"ר יוסי ענבר, נציגים בכירים ממשרדו, ראש המועצה אודי גת, מנהל היחידה הסביבתית אילת-אילות, אסף אדמון, ואחרים. המנכ"ל ענבר וראש המועצה החליטו לממן את עלות הקידוחים הנדרשים בחלקות הדרומיות. כן הסכימו ביניהם שתהליך בחינת החלופות לא הושלם.

בחודש הקרוב תתקיים פגישה בין נציגי סבב"ע לבין הממונה על הכרייה והחציבה במשרד התשתיות, ד"ר יעקב מימרן, ומחליפו יוסי וירצבורגר. זאת כדי לבקש את יתרת הסכום הנדרש לעריכת הסקר - ועל מנת לזרז את ביצועו.

הבעיה היא שבינתיים כבר פועל הקבלן שזכה במכרז כדי לקדם את תחילת החציבה. השבוע הגישו אנשיו בקשה להיתר בנייה למתקנים אשר יאפשרו תחילת עבודה מיידית, לאחר קבלת ההיתר ממשרד התשתיות.

בהחלטתה על הפקדת תוכנית המתאר לחידוש החציבה בחולות סמר (13.3.06) קבעה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, כי יש למנות צוות מקצועי שילווה את התוכנית ויבדוק את הנושאים הקשורים בה - לרבות חלופות לחציבה חול, תיירות ונופש, שימור החולות ושימושים נוספים אפשריים. תהליך זה לא מוצה כלל.

בדיון שקיימה הוועדה המחוזית באוגוסט 2009 נקבעה התניה מפורשת בין מתן אישור לחציבה בפועל - לבין התשובות שיקבל "הצוות המלווה". וכך נכתב: "במידה ומינהל מקרקעי ישראל יסכים לבצע בדיקות, לרבות קידוחים על מנת לבחון את המשמעות של העמקת הכרייה במקום ויעביר המידע על כך, הצוות המלווה יוכל לגבש המלצה לוועדה המחוזית". משמעות הדבר היא כי למעשה לא בוצעו הבדיקות שהוועדה קבעה כי הם תנאי למתן האישור לחידוש החציבה. הבעיה היא שהמינהל ומשרד התשתיות נמנעו עד כה מלשתף פעולה בנושא חשוב זה.

הגיע הזמן לקחת אחריות על החולות ולעשות כל מה שביכולתנו למנוע פגיעה בלתי הפיכה בהם.
להצטרף למאבק להצלת חולות סמר במייל sababa@arava.org
חולות סמר. זה מה שנשאר.

דוד לרר – יו"ר סבב"ע 052-3691533
טל גולדמן – מרכזת סבב"ע 054-9798036
חברי ועדת ההיגוי של סבב"ע

0 comments:

הוסף רשומת תגובה