יום שבת, 6 בנובמבר 2010

שיח עמיתים בנושא פיתוח בר קיימא בנגב ובערבה

השבוע הצטרפנו רויטל כץ (תושבת אליפז, פעילה בסבב"ע וחברה בועד להצלת עמק ססגון) ואנוכי לשיח העמיתים (מספר 9) בנושא פיתוח בר קיימא בנגב ובערבה.
את הכנס שהתקיים במושב חצבה ארגנו חברת ד.מ.ר המתמחים בתכנון ערים ואזורים. הגיעו נציגים מועצות ורשויות מכל רחבי הארץ (כולל מ.א. גולן!) לדון בפיתוח בר קיימא במועצות.
נתון משמח שהוצג בתחילת הכנס הוא שמתוך 53 מועצות אזוריות בארץ 35 בשלבים שונים של גיבוש תכנית אב לפיתוח בר קיימא מה שמעורר את השאלה מדוע במועצה אזורית חבל אילות עדיין לא התחלנו במהלך דומה.
בכנס נדונו הקונפליקטים שבין פיתוח לשימור בהתישבות, בפיתוח החקלאי ובתעשיה בערבה ובנגב ובתפיסת הקיימות בכלל.
הזדמן לנו לשמוע, להתרועע ולשוחח עם אנשים מקשת רחבה של דיסיפלינות כולל נציגים מהועדה המחוזית, קק"ל, הרט"ג ועוד. את הרושם החזק ביותר השאיר שי טחנאי מהחברה להגנת הטבע כשדיבר על ה"חזירות", על העיניים הגדולות ועל חוסר המידתיות בפיתוח. נתן לכולנו חומר למחשבה.
רמת הדיון הייתה גבוהה ומענינת והיה מרגש לשמוע מנציגי המועצות השונות שעברו תהליך חשיבה סביבתי משותף.
חשוב שנמשיך גם אנחנו בדיון הזה במועצה האזורית חבל אילות. 13% משטחה של מדינת ישראל היא באחריותנו ואסור לנו להקל בכך ראש.
בהערות סבב"ע לתכנית האב של חבל אילות ביקשנו להוסיף פרק העוסק בפיתוח בר קיימא. בתשובתו של אודי גת לפנייתנו הוא מסביר שהפרק העוסק בניהול השטחים הפתוחים ממצה את הנושא. הוא אינו מתנגד לתכנון בר קיימא אבל אינו רואה צורך לייחד לזה פרק בתכנית האב. מסקנתי משיח העמיתים היא שהוא טועה. אנחנו צריכים לנסח באופן ברור מהו תכנון בר קיימא במועצה אזורית חבל אילות ולהגדיר מהי המחוייבות שלנו לפיתוח בר קיימא. אודי כותב במכתבו שהוא ייתן את ברכתו למי שירצה לעסוק בפיתוח בר קיימא. סבב"ע יצטרכו להרים את הכפפה.
מכתבו של אודי גת לסבב"ע

1 comments:

דילים לאילת אמר/ה...

אני מאוד אוהב את האיזור של חבל אילות בגלל השונות שלה. אבל יש עוד פרוייקטים שעלולים לגרום נזק לסביבה חוץ מחולות סמר? אני לא מצליח לדעת עם יש מהשו אחר שעלול לצוץ ולגרום לנזק משמעותי.

הוסף רשומת תגובה